PETITION : INCREASE IN VAT ON WORKS OF ART IN BELGIUM, CULTURE IS IN DANGER!
04/04/2024

VERHOGING VAN DE BTW OP KUNSTWERKEN IN BELGIË,
CULTUUR IN GEVAAR!


Hier ondertekenen :
http://leslignesbougent.org/petitions/increase-in-vat-on-works-of-art-in-belgium-culture-is-in-danger-16713/


Kunstenaars, Museumdirecteuren, handelaars en veilinghuizen spreken eensgezind hun bezorgdheid uit over de omzetting door België van de "Tariefrichtlijn" 2022/542 van de Europese Unie, die de lidstaten verplicht om vanaf 1 januari 2025 het speciale winstmargeregime waaraan de kunstmarktsector sinds 1996 onderworpen is, gedeeltelijk af te schaffen.

Een aanval op cultuur is een aanval op de ziel van een land en zijn internationale invloed. Het negeren van de nauwe banden tussen kunstenaars, kunstwerken en hun handelaars en particuliere en institutionele verzamelaars zou een politieke fout zijn die ook voorbij zou gaan aan het sociale en economische weefsel dat zij ondersteunen.

We willen de regering waarschuwen voor de desastreuze economische impact die een dergelijke wijziging in de belastingwetgeving zou hebben op de hele culturele wereld, en waarschuwen voor de achterstand van België op een internationale en ultracompetitieve en volatiele kunstmarkt.

Concreet betekent dit dat wanneer een handelaar vanaf volgend jaar een kunstwerk aankoopt tegen een verlaagd btw-tarief (6% in België), met name in het geval van import of rechtstreeks van een kunstenaar, hij bij de wederverkoop niet langer het margestelsel kan toepassen (21% btw alleen op het verschil tussen de aankoop- en wederverkoopprijs).

Hoewel de richtlijn de lidstaten speelruimte laat door hen het recht te geven voor een verlaagd tarief te kiezen, doen de echo's van de lopende discussies over het Belgische wetsontwerp vrezen dat België een btw-tarief van 21% op de volledige kunstprijs zal toepassen.

Het risico van een dergelijk besluit is dat het kopers zou afschrikken en België minder concurrerend zou maken. In deze situatie zouden ze er alle belang bij hebben om werken in het buitenland of via andere buitenlandse spelers te kopen.

Onze buren in Frankrijk en Luxemburg hebben al besloten om verlaagde tarieven van respectievelijk 5,5% en 7% toe te passen.

Wat een goede deal lijkt in termen van belastinginkomsten, zou een steek in de rug zijn voor een sector die de trots van ons koninkrijk is, België bekleedt een 11e plaats op de wereldmarkt voor kunst, en alle impactstudies die werden uitgevoerd door de ROCAD (Royal Chamber of Art Dealers) tonen aan dat de invoering van een algemeen tarief van 21% zeer schadelijke gevolgen zou hebben voor de Belgische kunstmarkt, zijn internationale positie, zijn duizenden directe en indirecte banen en uiteindelijk voor de belastinginkomsten die hij genereert. Op korte termijn kan deze wet de ondergang betekenen van de kunstbeurzen ArtAntwerp en ArtBrussels, Affordable Art Fair en het internationaal succesvolle Brafa.

Het is absoluut noodzakelijk dat België, de bakermat van zoveel grote kunstenaars en verzamelaars, terugkeert naar een 'klassiek' systeem van verkoop tegen het verlaagde btw-tarief van 6% (zoals voor 1996) voor de volle prijs, zoals de Europese Unie toestaat, om zijn concurrentievermogen, aantrekkelijkheid en uiteindelijk zijn banen te behouden.

Als gevolg van deze politieke keuzes zal Belgie het stiefkind van de artistieke cultuur in Europa worden. Lopen we schipbreuk?

slider-1
Artemisia Award Ceremony
08/03/2022

Op 8 maart 2022 zal de galerie Huberty & Breyne, in haar ruimte aan de 4 rue de Miromesnil, in Parijs, gastheer zijn voor de uitreiking van de Artémisia-prijs.

De Artémisia-prijs wordt elk jaar toegekend aan een stripverhaal dat door een of meer vrouwen is gemaakt.

De winnaars van de prijs van dit jaar zijn : Arianna Melone (Grand Prix Artémisia voor Gianna), Emmi Valve (Speciale Prijs voor La Grace), Coco (Prijs getuigenis voor Dessiner encore), Virginie Ollagnier en Carole Maurel (Onderzoeksprijs voor Nellie Bly), Aurélie Lévy en Élisabeth Colomba (Biopic Prijs voor Queenie, de peettante van Harlem) en Elene Usdin (Grafische Onthullingsprijs voor René - e aux bois dormants)

De jury bestaat uit Chantal Montellier (striptekenaar en mede-oprichter van de Prijs), Isabelle Beaumenay-Chaland (artistiek directeur van de "Rencontres Chaland"), Julie Scheibling (docente geschiedenis-geografie), Gilles Ciment (film- en striptheoreticus, voormalig directeur van de Cité internationale de la bande dessinée et de l'image), Patrick Gaumer (schrijver, journalist, auteur van het door Larousse uitgegeven wereldwoordenboek over het stripverhaal) en Pascal Guichard (artistiek directeur en grafisch ontwerper).

Laurent Gervereau (beeldend kunstenaar, schrijver, directeur van het Musée du vivant, voorzitter van het Institut des images) is de erevoorzitter van deze editie, terwijl Gilles Ratier (schrijver, journalist, auteur van het jaarverslag over de economische en redactionele situatie van het stripverhaal, hoofdredacteur van bdzoom.com) de beschermheer van de Awards is.

De plechtigheid, die openstaat voor het publiek, vindt plaats van 17.00 tot 20.30 uur.

De auteurs zullen hun boeken signeren voor de prijsuitreiking.

slider-1
Nieuwe e-catalogus van ons lid
03/01/2022

In zijn nieuwste catalogus presenteert Bertrand de Lavergne een mooie collectie Chinees exportporselein van de 16de tot de 18de eeuw en is hij een van de weinige Franse galeries die gespecialiseerd zijn in Chinese snuifdozen uit de Qing-periode.

Klik hier om de catalogus te bekijken.

De directeur, Bertrand de Lavergne, is deskundige van de Chambre Nationale des Experts Spécialisés, lid van het Syndicat National des Antiquaires, lid van de Chambre Royale des Antiquaires de Belgique, lid van de Compagnie Nationale des Experts en oprichter en algemeen secretaris van de Association des Spécialistes de la Céramique de Collection.

Hij is ook lid van de International Chinese Snuff Bottle Society, een Amerikaanse vereniging die in Baltimore is gevestigd, en van de European Association of Chinese Snuff Bottle Collectors.

De galerie neemt sinds haar oprichting meer dan tien jaar geleden deel aan de Kunstbeurs van Brussel en het Parcours de la Céramique in Parijs en aan het Salon du Collectionneur en de Biennale des Antiquaires in het Grand Palais in Parijs.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Instagram