thumbnail

Brafa

Van From 29 january to 5 february 2023
\r\n Ontmoet onze ROCAD's leden op Brafa

thumbnail

In de Pers

De voorzitter van ROCAD vraagt de autoriteiten om de kunstpolitie opnieuw te installeren
\r\n  

thumbnail

Antica Namur

Van 11 tot 19 november 2023.
\r\n Ontmoet onze ROCAD's Leden op Antica Namur.

thumbnail

PETITION : INCREASE IN VAT ON WORKS OF ART IN BELGIUM, CULTURE IS IN DANGER!

With the support of Brafa Art Fair, BUP, Chambre belge des experts and all major Belgian art market actors.

Please sign here:  :https://leslignesbougent.org/petitions/increase-in-vat-on-works-of-art-in-belgium-culture-is-in-danger-16713/

thumbnail

ROCAD ALGEMENE VERGADERING

Vrijdag 23 mei in The Mix Brussel

WELKOM BIJ
KONINKLIJKE KAMER VAN KUNSTHANDELAARS

De Koninklijke Kamer van de Antiquairs en Kunsthandelaars van België werd opgericht in 1919. Haar leden zijn antiquairs en kunsthandelaars die zich ertoe verbinden hun beroep uit te oefenen binnen een strikt ethisch kader, teneinde een kwaliteitsgarantie te bieden aan zowel verzamelaars als verkopers.

In 2019, viert de vereniging haar honderdjarig bestaan. Met dit honderdjarige bestaan komt een nieuwe naam, ROCAD.be of 'Royal Chamber of Art Dealers'.

Als erkende instelling op de kunstmarkt, streeft de Kamer er eveneens naar België internationaal te profileren.

Events
event-banner

FAB Paris opent het seizoen van de grote kunstbeurzen aan het begin van het schooljaar 2025 en brengt van 20 tot 24 september een honderdtal internationaal gerenommeerde exposanten samen in het Grand Palais.

Het decor van de beurs wordt opnieuw uitgevonden op basis van een origineel idee van Constance Guisset, een gerenommeerde ontwerpster, en een scenografie van Sylvie Zerat.

Het Musée Nissim de Camondo, eregast, organiseert voor FAB Paris een exclusieve tentoonstelling van zijn collecties gewijd aan de decoratieve kunsten van het einde van de 18e eeuw, met een scenografie van Alexandre Benjamin Navet.

Verschillende internationaal gerenommeerde decorateurs/ontwerpers (Nathalie Crinière, François-Joseph Graf, Timothy Corrigan, Jean-Charles de Castelbaljac, Pier-Luigi Pizzi, Jean-Michel Wilmotte, Charles Zana, Constance Guisset...) zullen hun favoriete objecten of stands onthullen.

Voor het derde jaar op rij zullen jonge handelaars in een ruimte voor jong talent stukken kunnen tentoonstellen voor minder dan 25.000 euro. Zij worden geselecteerd door de curatoren van de tentoonstelling Carole Blumenfeld, kunsthistorica, Mathieu Deldicque, directeur van het Musée Condé, Château de Chantilly, en Cécilia Hottinguer, verzamelaarster en mecenas van het Cabinet des arts graphiques des Beaux-arts de Paris en het Château de Vaux-le-Vicomte.

FAB Paris organiseert opnieuw een concert van de laureaten van de Fondation Gautier Capuçon en tijdens een Kunstweek worden exclusieve VIP-bezoeken aangeboden in een twintigtal partnermusea.

 

NIEUWS
https://www.rocad.be/uploads/blog/blog_image/thumb/ffb9c697cea00b62622fdb784d37dfee.jpg
PETITION : INCREASE IN VAT ON WORKS OF ART IN BELGIUM, CULTURE IS IN DANGER!

VERHOGING VAN DE BTW OP KUNSTWERKEN IN BELGIË,
CULTUUR IN GEVAAR!


Hier ondertekenen :
http://leslignesbougent.org/petitions/increase-in-vat-on-works-of-art-in-belgium-culture-is-in-danger-16713/


Kunstenaars, Museumdirecteuren, handelaars en veilinghuizen spreken eensgezind hun bezorgdheid uit over de omzetting door België van de "Tariefrichtlijn" 2022/542 van de Europese Unie, die de lidstaten verplicht om vanaf 1 januari 2025 het speciale winstmargeregime waaraan de kunstmarktsector sinds 1996 onderworpen is, gedeeltelijk af te schaffen.

Een aanval op cultuur is een aanval op de ziel van een land en zijn internationale invloed. Het negeren van de nauwe banden tussen kunstenaars, kunstwerken en hun handelaars en particuliere en institutionele verzamelaars zou een politieke fout zijn die ook voorbij zou gaan aan het sociale en economische weefsel dat zij ondersteunen.

We willen de regering waarschuwen voor de desastreuze economische impact die een dergelijke wijziging in de belastingwetgeving zou hebben op de hele culturele wereld, en waarschuwen voor de achterstand van België op een internationale en ultracompetitieve en volatiele kunstmarkt.

Concreet betekent dit dat wanneer een handelaar vanaf volgend jaar een kunstwerk aankoopt tegen een verlaagd btw-tarief (6% in België), met name in het geval van import of rechtstreeks van een kunstenaar, hij bij de wederverkoop niet langer het margestelsel kan toepassen (21% btw alleen op het verschil tussen de aankoop- en wederverkoopprijs).

Hoewel de richtlijn de lidstaten speelruimte laat door hen het recht te geven voor een verlaagd tarief te kiezen, doen de echo's van de lopende discussies over het Belgische wetsontwerp vrezen dat België een btw-tarief van 21% op de volledige kunstprijs zal toepassen.

Het risico van een dergelijk besluit is dat het kopers zou afschrikken en België minder concurrerend zou maken. In deze situatie zouden ze er alle belang bij hebben om werken in het buitenland of via andere buitenlandse spelers te kopen.

Onze buren in Frankrijk en Luxemburg hebben al besloten om verlaagde tarieven van respectievelijk 5,5% en 7% toe te passen.

Wat een goede deal lijkt in termen van belastinginkomsten, zou een steek in de rug zijn voor een sector die de trots van ons koninkrijk is, België bekleedt een 11e plaats op de wereldmarkt voor kunst, en alle impactstudies die werden uitgevoerd door de ROCAD (Royal Chamber of Art Dealers) tonen aan dat de invoering van een algemeen tarief van 21% zeer schadelijke gevolgen zou hebben voor de Belgische kunstmarkt, zijn internationale positie, zijn duizenden directe en indirecte banen en uiteindelijk voor de belastinginkomsten die hij genereert. Op korte termijn kan deze wet de ondergang betekenen van de kunstbeurzen ArtAntwerp en ArtBrussels, Affordable Art Fair en het internationaal succesvolle Brafa.

Het is absoluut noodzakelijk dat België, de bakermat van zoveel grote kunstenaars en verzamelaars, terugkeert naar een 'klassiek' systeem van verkoop tegen het verlaagde btw-tarief van 6% (zoals voor 1996) voor de volle prijs, zoals de Europese Unie toestaat, om zijn concurrentievermogen, aantrekkelijkheid en uiteindelijk zijn banen te behouden.

Als gevolg van deze politieke keuzes zal Belgie het stiefkind van de artistieke cultuur in Europa worden. Lopen we schipbreuk?

Instagram